homepage
bookmark
print
of log in voor extra’s
en toegang tot

Gebruikersnaam:     Wachtwoord:
       
Wachtwoord Opslaan   

DeRat.nl > Nieuws > Laatste Nieuws > Nieuws item

23 maart 2014
Goetzee aan het woord in de Bredase Bode


De Bredase Bode laat in haar zondag editie Justin Goetzee aan het woord. In een alleraardigst interview van Addo Sprangers (een van de grondleggers van De Rat) is Goetzee erg openhartig. Voor het gemak nemen we het een op een over. Veel leesplezier op deze NAC loze zondag.

Justin Goetzee laat zich niet leiden door opportunisme

‘NAC moet weer een herkenbare club worden’

BREDA - Op korte termijn dient er bij NAC een goede organisatie te staan en moeten de inkomsten omhoog. Op middellange termijn moet NAC door het leven gaan als een stabiele eredivisieclub met een sluitende begroting. Zie hier in een notendop de missie van Justin Goetzee, algemeen directeur van NAC. “Ik kan de emotie scheiden van het rationele aspect. Juist daar gaat het vaak mis bij voetbalbestuurders.”

Bijna op de kop af een jaar geleden maakt NAC officieel bekend een nieuwe commerciële man te hebben aangetrokken: per 1 mei 2013 mocht Justin Goetzee zich de nieuwe commercieel directeur van de club noemen. Het nieuws deed hier en daar de wenkbrauwen fronsen. Een jaar eerder immers nog maakte Goetzee aan NAC kenbaar af te zien van de functie van algemeen directeur, in een gesprek waarin de club zelf ook aangaf voor een andere kandidaat te willen kiezen. Nu werd hij door uitgerekend zijn concurrent van toen, Stefaan Eskes, alsnog binnengehaald. Voor Goetzee zelf was het geen item. Werken in zijn woonplaats en voor zijn favoriete club, met het perspectief om op termijn mogelijk de functie van algemeen directeur te kunnen bekleden, was voor hem meer dan voldoende reden om zijn baan als commercieel directeur bij ADO Den Haag op te zeggen.

Failliet

Een rationele beslissing dus van de in het betaald voetbal gepokt en gemazelde Goetzee die vóór zijn dienstbetrekking bij ADO Den Haag actief onder meer was als projectmanager bij de Stichting Meer dan Voetbal van de KNVB, als directeur algemene zaken bij RKC Waalwijk en als accountmanager zakelijke relaties bij PSV. Bij NAC moest hij aan de slag met de hervorming van de commerciële afdeling. “De afdeling is voor de lange termijn het beste in handen van iemand die naam en faam heeft in de regio, iemand die de taal van NAC spreekt,” meldde Eskes bij de aanstelling van Goetzee. “Met Justin hebben we iemand in huis gehaald, die de verbinding kan leggen tussen de regio Breda en de nieuwe commerciële koers van de club.” Positieve woorden die echter al snel werden overschaduwd door de zich opnieuw in een ijltempo aandiende financiële zorgen voor de Bredase club. “Bij mijn komst lag er een begroting van negen ton winst,” vertelt Justin Goetzee. “Stel dat het bedrag zou tegenvallen, dan nog zou er een buffer zijn. Het geld verdampte echter heel snel en afgelopen zomer al liep NAC zelfs 1,9 miljoen euro achter. Als directielid was ik echter niet dagelijks betrokken bij de liquiditeit van de club. Pas later werd de urgentie van de situatie duidelijk bij de vergadering van de financiers. Het was echt menens. Eigenlijk was NAC failliet.”

Geslachtofferd

De ontstane situatie leidde in korte tijd de val in van Stefaan Eskes. Het door Eskes ondervonden ‘gebrek aan draagvlak’ bleek voldoende om - ‘in goed overleg met de Raad van Commissarissen en het College van Aandeelhouders’ - de handdoek voortijdig in de ring te werpen. Justin Goetzee: “Stefaan is toen geslachtofferd, ik heb het stokje - aanvankelijk als algemeen directeur ad interim - als vanzelfsprekend opgepakt. Toch ben ik nooit in paniek geraakt. Eén financier stond op en zei: ‘We zijn ons geld toch kwijt. We moeten nu proberen er wat van te maken’. Hij liep naar de flip over, pakte een stift en tekende zijn plan uit: ‘Zó gaan we het doen’. Vervolgens is het balletje gaan rollen.”

Rugdekking

Goetzee vertelt dat hij - gedurende het daarop volgende proces naar de realisatie van een nieuwe bestuursstructuur bij NAC - continu goed is geïnformeerd door de financiers. “Er werd naar mijn mening gevraagd, maar de regie had ik niet.” Een marionet van de aandeelhouders is de vervolgens van ‘ad interim’ naar ‘echte’ algemeen directeur gepromoveerde Justin Goetzee echter zeer zeker niet, zo benadrukt hij. “Ik ben nu puur bezig met operationele zaken, maar wel met een zekere mate van vrijheid. Investeringen buiten de begroting om, transfersommen, ik zou er niet eens zeggenschap over wíllen hebben. Dat was bij NAC voorheen altijd het grote gevaar: een directeur die er op eigen kracht zaken doorheen drukt. Via de Raad van Commissarissen is er nu sprake van een gedeelde verantwoordelijkheid. Ik mag zelf de koers uitzetten, maar dat gebeurt met rugdekking. Het dwingt mij en technisch directeur Graeme Rutjes ook tot een goed onderbouwd verhaal.”

Identificeren

In drie jaar tijd een commerciële groei van 5 miljoen euro naar 5,8 miljoen euro. Dat is de belangrijkste doelstelling die Justin Goetzee voor de nabije toekomst heeft geformuleerd. “Een aantal jaren geleden zat NAC op 7,2 miljoen euro, maar dat was in de hoogtijdagen. Vorig jaar zaten we op 5,6 miljoen. Ik denk dat het goed mogelijk is om die 5,8 miljoen in drie jaar tijd te halen. Met een goed commercieel apparaat en een positief sentiment. Kijk, op zeker moment was er geen commerciële afdeling meer over, prijzen werden met dertig procent verlaagd en het sentiment rond NAC was negatief. Met de uitbreiding van een servicegericht commercieel apparaat willen we een omslag maken.” Of dit niet haaks staat op de aangekondigde verlaging van het spelersbudget komend seizoen met twee ton? “Ook met een begroting van twee ton minder moet NAC zich kunnen handhaven in de eredivisie,” stelt Goetzee. Zelfs dan hou je nog steeds clubs als Go Ahead Eagles, Cambuur en RKC qua spelersbudget onder je. NAC moet eerst weer gezond worden. Van daaruit moeten we proberen te groeien. We moeten als club spektakel bieden, gave thuiswedstrijden laten zien. Een echt Avondje NAC bieden dus. Of je negende of dertiende op de ranglijst wordt, maakt onze supporters over het algemeen niet zo heel veel uit. NAC moet weer een herkenbare club worden. De supporters moeten zich kunnen identificeren met de club, de organisatie en het elftal. Dat is prioriteit nummer één.”

Uitstraling

Zegt de man die NAC in zijn hart sloot nadat hij de club in 1987 tijdens zijn eerste wedstrijd in het stadion aan de Beatrixstraat met 2-1 zag winnen van SVV. Het was misschien wel het slechtste elftal uit de clubgeschiedenis, maar Justin Goetzee was meteen verkocht. “Ik bemoei me niet met het technisch beleid, maar ik kan wel inschatten wel type speler het publiek in Breda aanspreekt. Een speler als Jelle ten Rouwelaar heeft van nature een klik met het publiek omdat hij inmiddels alweer lang bij NAC speelt. We zoeken spelers die de juiste uitstraling hebben, die beschikken over het NAC-dna. Gerard den Haan is een prototype speler. Met elf van hem word je geen kampioen en voor zijn voetbalkwaliteiten kwam het publiek ook niet naar het stadion, maar door zijn inzet en uitstraling was hij wel superpopulair.”

Ook op ander vlakken meent Justin Goetzee de gevoelens bij de achterban goed te kunnen inschatten. Na de eerder door de fans afgeschoten beoogde samenwerking tussen de jeugdopleidingen van NAC en Willem II, ligt bijvoorbeeld ook een mogelijk samenwerkingsverband met Feyenoord (vanwege het ‘lijntje’ van technisch directeur Graeme Rutjes met die club) niet direct voor de hand. “Al is het alleen al omdat hoofd opleidingen Geert Brusselers het zelfstandig wil doen. Ik hou sterk rekening met de gevoelens bij de fans, al zal ik soms best een beslissing moeten nemen waarvan supporters vinden dat het anders moet. Je moet met ze communiceren, kijken hoe je ze bij zaken kunt betrekken. Vaak blijkt dat ze best open staan voor veranderingen. Dat geldt ook voor sponsors. Dat is misschien het grote verschil met het verleden, toen soms heel rigoureuze besluiten werden genomen.” Al blijft het volgens Goetzee onmogelijk om iedereen te kunnen plezieren. Hij noemt als voorbeeld de jacuzzi die bij het duel tussen NAC en Cambuur langs het veld werd gezet om geld in te zamelen voor Serious Request. “Ik vond het onwijs tegendraads en wel bij de cultuur van NAC passen. Bovendien bewezen we er een grote sponsor én fan van NAC een dienst mee. Veel mensen vonden het leuk, een kleine kern kon het niet waarderen. Achteraf gezien had ik er misschien de NAC Clubraad intensiever bij moeten betrekken. Het is de perfecte filter tussen de supporters en NAC. De leden van de Clubraad zijn uiteindelijk ook de cultuurbewakers van NAC. Ze denken echt mee met de club en geven veel feedback. Het is niet alleen schoppen, maar geven en nemen.”

Twitter

Om de band met de achterban te verstevigen, is Goetzee ook bijzonder actief op Twitter. “Mijn zwager vond het wel bij mij en de voetbalwereld passen. Bij RKC ben ik ermee begonnen. Het zorgt ervoor dat de supporter het gevoel heeft dat hij naast me op de stoel zit. Ik hecht aan transparantie. Bovendien voel ik dat ik ‘verantwoording’ schuldig ben aan de fans. Zo meld ik het meteen wanneer er geprobeerd wordt om NAC-Ajax toch weer naar de zaterdagavond te krijgen of wanneer we bezig zijn met het versoepelen van de vervoersregeling naar Go Ahead Eagles. Daar zijn we als organisatie heel proactief in. Het zijn acties die horen bij het behartigen van de belangen bij de achterban.”

Nuchter

Als algemeen directeur van NAC zit Justin Goetzee nu op een plek die hem meer dan bevalt. De voetballerij was vanaf het allereerste begin het terrein waar hij werkzaam wilde zijn, vertelt hij. “Bij het vertrek van Marcel Brands bij RKC zei hij me: ‘Ik moést je wel aannemen bij RKC, ik werd helemaal gek van je belletjes’. Het is ook helemaal ding, al besef ik dat het afbreukrisico in mijn huidige functie heel groot is. Zéker als je in Breda woont. Bij NAC is immers nog geen enkele directeur door de voordeur vertrokken. Ik heb vroeger een seizoenkaart bij NAC gehad, maar ik kan de emotie scheiden van het rationele aspect. Juist daar gaat het vaak mis bij voetbalbestuurders. Bij mij speelt emotie nooit de overhand. Dat is mijn kracht, daarom heb ik het ook al zo lang kunnen volhouden in het voetbalwereldje. Ik kan er nuchter naar kijken en zal me nooit laten leiden door opportunisme. Ik kan wel geld uitgeven, maar nooit zonder er eerst over na te denken. Ik ben gewend op de kosten te moeten letten. Bij RKC moest ik elk dubbeltje omkeren. Voor mij is de begroting leidend. Met een strategisch beleidsplan voor de komende drie jaar bereiden we NAC voor op de toekomst. Straks moet duidelijk worden waar eventuele kansen liggen en wat de economie doet. Dan kun je ook weer verdere plannen maken. Dat is bij NAC wel eens anders geweest. Hoe kun je nu zonder plan werken? Dat stoort me enorm. Als je telkens van crisis naar crisis loopt, is het moeilijk om beleid uit te stippelen. Dat kan eenvoudigweg niet.”


Bron : De Rat, Bredase Bode


< 
 
 >
zo
ma
di
wo
do
vr
za
01
02
03
04
05
06
07
08
09
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30

Relaties

Geen relaties gevonden

Ratistieken

In totaal bevat onze database 19445 nieuws items met in totaal 316603 reakties

GEMIDDELDES

Reacties per item: 16,28

Eerder nieuws      |       REAGEER OP DIT ITEM      |       Later nieuws

Geregistreerde bezoekers


[ laatste reaktie ]
[ reakties < 24 uur ]

Otjes

Geplaatst: zondag 23 maart 2014 om 14:15u

Ben blij met de rust op dit moment.

Ik snap alleen de commerciële uitdaging niet om van 5.6 naar 5.8 miljoen inkomsten te gaan in 3 jaar tijd.

Of mis ik iets?

Jolly

Geplaatst: maandag 24 maart 2014 om 0:33u

van 5.0 naar 5.8 staat er enne als jij anders ff 2ton uit je mouw schud hebben ze dat heel graag denk ik zo

dutchbird

Geplaatst: maandag 24 maart 2014 om 0:47u

Ik denk dat JG de eerste (niet technisch) directeur wordt die NAC langs de voordeur gaat verlaten omdat een grotere eredivisieclub hem naar binnen hengelt met een aanzienlijk beter contract. Hopelijk gaat het nog vele jaren duren alvorens dat moment aanbreekt.

@Otjes, heb je wel eens uitgerekend hoeveel een kleine sponsor jaarlijks kan missen en hoeveel van die sponsoren je nodig hebt voor 2 ton? Of heb jij misschien een paar nieuwe grote bedrijven ontdekt in de regio Breda die wij nog niet kennen? Verder zijn een aantal sponsoren relatief hard getroffen door de crisis en die bedrijven hebben nog wel een jaar of vijf nodig om weer in de richting van het oude niveau te komen. Ik denk dat het al een knappe prestatie is als de inkomsten gelijk blijven.

Otjes

Geplaatst: maandag 24 maart 2014 om 9:49u

Blijf erbij dat 2 ton erbij Nac niet naar een hoger plan gaat brengen.

Volgens mij gaat een loterij per thuiswedstrijd dit al opbrengen. De naam van het stadion het dubbele. Natuurlijk zien we dat het economisch beter gaat en zou de target gewoon 1 miljoen extra inkomsten over 2 jaar moeten zijn.

Laat ik het zo zeggen: extra sales support mensen aannemen voor 2 ton extra inkomsten is niet wat ik zou doen.

Wie niet durft hoog te schieten, komt er niet.

HV

Geplaatst: maandag 24 maart 2014 om 10:12u

@Otjes: Vorig seizoen was het 5,6 miljoen, dit seizoen (door zijn voorganger) 5 miljoen. Die 5 miljoen moet binnen 3 jaar 5,8 miljoen worden, en die 8 ton is in deze tijd een flinke klus. Zeker als je voorganger dikke kortingen aan bestaande sponsors heeft gegeven; ga maar eens uitleggen waarom het nu weer voor de `oude` prijs moet.

Sjak

Geplaatst: maandag 24 maart 2014 om 10:22u

Die gast gaat nog ver komen, ik hoop dat hij nog lang bij NAC blijft.

willemF5

Geplaatst: maandag 24 maart 2014 om 11:57u

@Otjes

Dat zei Theo ook toen ie dat contract onder Leo`s neus schoof...


[ eerste reaktie ]
[ reakties < 24 uur ]


Niet geregistreerde bezoekers

Nog geen reaxies!

Eerder nieuws      |       REAGEER OP DIT ITEM      |       Later nieuws
© 1996 - 2020 NAC Fanzine "De Rat" Colofon
Boven