homepage
bookmark
print
of log in voor extra’s
en toegang tot

Gebruikersnaam:     Wachtwoord:
       
Wachtwoord Opslaan   

DeRat.nl > Nieuws > Laatste Nieuws > Nieuws item

3 september 2010
Brabantse trappen zijn lang…


… lang genoeg om op te staan althans. Zo ging het ook jaren en zo ging het ook jaren zonder enig probleem. Zo niet dit jaar, blijkbaar.

Daarom wordt het tijd om weer eens ouderwets de barricaden op te gaan. Het gaat niet goed met ons clubje. De regel- en betuttelingdrang die NAC de laatste periode ten toon spreidt, draait de eens unieke NAC cultuur volledig de nek om. Met als toppunt de laatste veiligheidsmaatregel in het stadion: het verbod om op te trappen te staan. De zoveelste betuttelende maatregel van de laatste jaren die het bezoek van NAC-wedstrijden zoveel minder leuk maakt dan vroeger.

Waarom is deze regel eigenlijk ingesteld? Vanwege de (schijn)veiligheid. Euhm, waren de trapstaanders de afgelopen tien/vijftien jaar dan niet veilig?! Bovendien: het veiligheidsaspect is blijkbaar geen reden om de middelste trappen van beide tribunes achter het doel vrij te houden, terwijl daar (vanzelfsprekend) de meeste mensen staan. Dat bewijst de klinkklare onzin van het veiligheidsargument. En waar hebben we het over?! Drie trappen op B en anderhalve trap op G. En oh ja, vijf man op de ere die graag naast bij elkaar willen zitten, och och! Maar pas op, uw veiligheid is in gevaar!

De manier waarop deze veiligheidsregel werd geïntroduceerd is al bijna net zo beschamend als de regel op zich. Uit het niets kregen supporters die al jaren op hun vaste stekkie staan dreigementen naar het hoofd over camerabeelden en een stadionverbod van negen maanden.

En ja natuurlijk, ook wij waren sneller terug van pissen. En inderdaad, met een biertje de tribune oplopen gaat makkelijker op een lege trap. En een lift zou ook geen overbodige luxe zijn... Kom op, als dat de argumenten zijn om op de fanatieke delen van de B-Side en Vak G te gaan staan…?! Daar zouden toch andere argumenten de doorslag moeten geven. Dingen als sfeer, beleving, gezelligheid. Vind je deze zaken ondergeschikt en kijk je graag naar het voetbal dan zijn daar nog pakweg 17.500 plaatsen voor beschikbaar in het stadion. Ieder zijn meug, zoals het hoort.

Het trapstaan werkt echter sfeerverhogend. Het zorgt voor een volle, staande B-Side en Vak-G. Één grote mensenmassa! En je kan er gemakkelijk met wat vrienden bij elkaar staan. Geen gedoe met stoeltjes vrijhouden twee uur voor de wedstrijd etc. Het is er vaak gezellig (‘ons kent ons’) en de sfeer wordt erdoor overgedragen naar andere delen van het vak. Problemen met passerende mensen waren er nagenoeg nooit, het was eerder een gezellige bedoening, zoals dat ook bij NAC past (bourgondisch enzo). De afgelopen traploze wedstrijden echter gingen er mensen aan weerszijden van de trap zitten. Jarenlang is er gestreden voor staangedeelten op de B-Side en later Vak G, nota bene door mensen die nu binnen NAC werken. Met na jaren ploeteren als mooi resultaat een (soort van) staantribune. Nu wordt die met een kul-argument eigenhandig de nek omgedraaid.

Helaas staat dit achterlijke trapverbod niet op zichzelf. We noemen de spandoekenmachine NAC-id.nl, de sluiting van het plein voor de Bea na wedstrijden, de opkomsttune die toch jarenlang not done was, het malus/malus-systeem, het invoeren van pasfotoregistratie, gesprekken over fusie van jeugd, het overdadig promoten van EredivisieLive voor de centjes terwijl dat uitbezoek de nek omdraait en de flirt met biometrische toegangspoortjes. De term ‘verheerenvenisering’ is inmiddels een ingeburgerd begrip onder de NAC-aanhang. Dat gegeven an sich dient de NAC-medewerkers grote zorgen te baren, maar daar zien we geen spoor van. Sterker, ondanks aanwezigheid van tal van voormalig fanatiek NAC-supporters binnen de organisatie glijden we door regelzucht en betutteling verder en verder af naar het zielloze niveau van clubs als Heerenveen, AZ en Willem II. En ga niet roepen dat dit bij NAC nooit zal gebeuren want het gebeurt waar we bij staan (of liever: zitten…).

Ons inziens dient NAC zoveel mogelijk voorwaarden te scheppen voor een echt Avondje NAC. Het is jammer om te moeten constateren dat een non-probleem gecreëerd door derden belangrijker wordt geacht dan de trouwe supporters en dat NAC willoos meegaat in de betuttelingsdrang. De betuttelende regels van de afgelopen jaren dienen per direct terug gedraaid te worden en het supportertje pesten moet per direct kappen; we roepen NAC op om tot de orde van de dag over te gaan.

Onze club terug, en snel een bietje! We nemen aan dat we de kernwaarden niet nog eens hoeven te herhalen?!


Bron : De Rat, vele supporters


< 
 
 >
zo
ma
di
wo
do
vr
za
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
22
23
24
25
26
27
28
29
30

Relaties


04-sep-2010
NAC deelt eerste stadionverboden uit...
06-sep-2010
De non-argumentatie van NAC en de lokale drie...


Ratistieken

In totaal bevat onze database 19445 nieuws items met in totaal 316603 reakties

GEMIDDELDES

Reacties per item: 16,28

Eerder nieuws      |       REAGEER OP DIT ITEM      |       Later nieuws

Geregistreerde bezoekers


[ laatste reaktie ]
[ reakties < 24 uur ]

Martijn

Geplaatst: vrijdag 3 september 2010 om 8:50u

Ik heb maar 1 ding op bovenstaande tekst te zeggen:

rat84

Geplaatst: vrijdag 3 september 2010 om 8:54u

als subjevtieve nacsupporter ben ik het er mee eens...maar als ik dit objectief bekijk komt er maar één woord in mijn gedachte op: "STEMMINGSMAKERIJ"

NOPPES

Geplaatst: vrijdag 3 september 2010 om 8:58u

De ‘verheerenvenisering’ was duidelijk zichtbaar op de tribunes. Daar zijn alleen de supporters schuldig aan. Want het is wel leuk en aardig dat de supporters iedere keer over die term beginnen maar hij is enkel en alleen op de tribunes zichtbaar. wat een trieste sfeer was het zaterdag.
Moeten wij daar niet iets aan doen alvorens we met vingertjes gaan wijzen naar andere.

tdome^

Geplaatst: vrijdag 3 september 2010 om 9:01u

100% eens

NOPPES

Geplaatst: vrijdag 3 september 2010 om 9:06u

Oeps Vergeet ik te melden dat ik het wel eens ben met de tekst.

raraNAC

Geplaatst: vrijdag 3 september 2010 om 9:11u

komende wedstrijd niemand op de staantribune, maar iedereen op de trappen overal in het stadion?

von F

Geplaatst: vrijdag 3 september 2010 om 9:14u

De sanering van de sfeer is de enige sanering welke TM wel door heeft kunnen voeren.

pele_NAC

Geplaatst: vrijdag 3 september 2010 om 9:27u

wij moeten nu ook 2 uur van te voren in het stadion zijn om een plekje (lees: stoeltje) te hebben zodat we op onze plek kunnen blijven STAAN... want we mogen niet meer op de trap staan...
MOOI KUT IS DAT!!!
ik ben het helemaal eens met het geschreven stukje... het is echt gewoon TE flauw wat er nu gebeurt...
NAC GA EENS NADENKEN... het wordt gewoon een stuk minder leuk zo... jammer...

portugeese naccer

Geplaatst: vrijdag 3 september 2010 om 10:01u

Ik heb deze discussie gevolgd en heb daar als "zitter" niet echt een mening over.

Maaarrrrrr ...... ik heb het idee dat er achter dit "niet op de trappen staan, ja zuster, nee zuster" iets heel anders zit.

In beginsel weet NAC namelijk precies wie waar zit en staat: ieder heeft zijn eigen stoeltje. Aldus kan NAC bij shyte precies achterhalen wie daar in de buurt zou moeten zitten en via camerabeelden zelfs waarschijnlijk precies zien wie er heeft lopen galbakken.

Als nu supporters "zomaar" op de trap gaan staan (de schoften! ) dan raakt NAC het overzicht kwijt, want op de trap zijn geen vaste plaatsen.

Dat maakt het een stuk moeilijker te achterhalen wie er stout is geweest.

Daarom wil NAC dat iedereen zich precies bevindt waar hij zou moeten staan of zitten, zodat het eenvoudiger is de stoute jongetjes uit de klas aan te wijzen.

PN

Martijn

Geplaatst: vrijdag 3 september 2010 om 10:07u

@PN: Dit gaat op voor de hoofdtribune en de eretribune. Voor de B-Side en Bak G zijn er geen genummerde stoelen, dus kan iedereen staan waar hij/zij wil.

jdjnac

Geplaatst: vrijdag 3 september 2010 om 10:26u

trappen moeten vrji zijn. Bij paniek/noodsituaties is de huidige situatie levensgevaarlijk.

klaas

Geplaatst: vrijdag 3 september 2010 om 10:27u

Het gaat niet om de veiligheid van de trapstaanders, zoals derat suggereert, maar om de veiligheid van de zitters, die bij een incident (zoals beroerte) niet goed door de hulpverleners bereikt kunnen worden. Volgens mij heeft NAC dit ook zo gecommuniceerd.

Zelf denk ik dat de mensen op de trap wel opzij zullen gaan als er een broeder met brancard voorbij wil, maar als de brandweercommandant daar niet van overtuigd is, kan NAC er weinig aan doen.

Rogo

Geplaatst: vrijdag 3 september 2010 om 10:35u

jdjnac, denk je noue cht dat áls er een keer paniek uitbreekt, de trappen dan niet binnen 2 seconden vol zouden staan? Dat is echt geen argument. Het gaat al 14 jaar goed zo, de supporters regelen het zelf prima al die tijd.

De Ouwe Jos

Geplaatst: vrijdag 3 september 2010 om 10:36u

Dit gaat helemaal niet over veiligheid, maar over het uitsluiten van risico`s van veiligheidsdiensten. Timmer je alles dicht, dan is je achteraf niets te verwijten. Dat dit ten koste gaat van het plezier van een paar supporters, jammer maar. Helaas doen we er allemaal aan mee. Er hoeft maar iets te gebeuren en iedereen gaat op zoek naar een zondebok. Dat het leven vol risico`s zit, schijnen we allemaal te vergeten.
NAC zou wel kritischer moeten zijn en zich niet, schijnbaar, zonder slag of stoot moeten neerleggen bij deze regels. Dreigen met een stadionverbod? Een brevet van onvermogen van de verantwoordelijke NAC medewerker. Raar maar waar heeft de gemiddelde NAC supporter een gezond stel hersenen en laat deze zich graag overtuigen op grond van sterke argumenten.
Persoonlijk baal ik er gigantisch van. Ik kom naar NAC voor mijn plezier en dat gaat er steeds meer van af. Ik leef er minder naar toe en sla steeds vaker een wedstrijdje over. Hierin zal ik zeker niet de enige zijn en is NAC zich bewust van de neven effecten van dit beleid? Was het vroeger niet zo dat 1 Avondje liefde voor het leven werd. Geldt dat nog steeds?
Hup NAC en tegen de havenschrobbers hopelijk op de trap!

kwek

Geplaatst: vrijdag 3 september 2010 om 10:51u

@Klaas.

Door de clubraad is een "onderzoekje" gedaan onder de EHBO hulpverleners die in het stadion aanwezig zijn.

Bij de paar ongevallen die de laatste 10 jaar zijn voorgevallen zijn altijd de trappen vrijgemaakt door de supporters.

GB

Geplaatst: vrijdag 3 september 2010 om 10:52u

Ik baal er zwaar van en ben het er in principe ook niet mee eens, maar Klaas heeft wel een punt. Als de brandweer of politie dit eist is het schluss en over en heeft NAC zich daar aan te conformeren. Helaas is men gebonden aan veiligheidseisen in deze. Als het niet vanuit die hoek komt zeg ik lekker laten staan.

U zijt gegroet!

akes

Geplaatst: vrijdag 3 september 2010 om 10:52u

Dit soort beslissingen en alles er omheen leiden tot eindeloos gemauw. De één wil dit, de ander dat, de derde weer wat anders. Dan heb je 18.000 man waarvan er zeker 6000 een mening hebben en er een hoop achteraan hobbelen.

Mij zal het een zorg wezen, ik zit op vak g en dat bevalt prima. Dat men 20 meter naar links staat... Tis nooit anders geweest. Zolang men plek maakt voor de plassers en bierdragers is het prima. Één probleem dat gelukkig sinds een jaar of twee wel weg is, is dat men van de staantrappen langs de zittende rijen naar een andere trap liep om naar beneden te gaan, omdat men niet door de menigte durfde?!

Heb ook wel op de ere gezeten en daar merk je toch dat men aan beide kanten van de trap zit en niet echt meewerkt als je er langs wilt. Dit was overigens wel Europees en beker dus dan is het altijd net iets anders.

Ben benieuwd hoe het afloopt!

hanske B.

Geplaatst: vrijdag 3 september 2010 om 11:16u

Men wil gewoon alleen "Klapvee" binnen hebben ala Thialf en Nederlands 11tal!

Smurref

Geplaatst: vrijdag 3 september 2010 om 11:17u

Dat ze die trappen ook es anti-slip maken!
Heb vorige week genoeg mensen bijna met hun bakkes op het ijzer zien klappen!

FC Goed Bezig

Geplaatst: vrijdag 3 september 2010 om 11:20u

Alsof de sfeer eronder lijdt als er niemand meer op de trap staat.....`n grotere onzin kan ik niet verzinnen. Ik ben 100% anti-trap al ist alleen al omdat ik eindelijk mijn bier fatsoenlijk boven krijg....En dat gezeur 2u vantevoren...dat moet ik al sinds de opening van het Rattehol doen en daar zeur ik niet over, das de consequentie als je op de Bside zit/staat. Dus ja mensen het zal wel aan mij liggen, maar ik zie het probleem allemaal niet zo en ik sta al sinds 1996 voor mijn stoeltje

Mieshoop

Geplaatst: vrijdag 3 september 2010 om 11:45u

Het lijkt me juist een erg belangrijk topic, dat eigenlijk veel dieper gaat dan alleen de trappen. Het NAC-gevoel, in de meest ruime zin des woords. Daar wordt al jaren voor gestreden, en zal nog jaren voor gestreden worden.

Jaarlijks knibbelt men er wat van af, terwijl ze hun aandacht veel beter kunnen richten op andere, veel grotere problemen, ook op het gebied van veiligheid.

Chapeau voor de schrijver van dit stuk!

kwek

Geplaatst: vrijdag 3 september 2010 om 11:47u

@FC goed bezig.

Tuurlijk werkt het sfeerverhogend. Nu stopt het bij de trappen en slaat het als het waren niet over naar de andere vakken. Was duidelijk te zien bij NAC-vvv vanaf vak-i.

Komt nog eens bij dat het imponerender op de tegenstander werkt als je 1 blok supporters achter de goal ziet. Nu ziet het er heel eerlijk gewoon niet uit.

FC Goed Bezig

Geplaatst: vrijdag 3 september 2010 om 11:53u

@Mieshoop

Daar heb je wel een punt, maar die trappen..., wel dat geeikel rondom bierloze wedstrijden, vuurwerkgezeik, de verafschuwde combi, clubcard verplichtingen...daar word ik heel droevig van ja, typisch nederlands ook: allerlei overspannen maatregelen invoeren maar intrekken ho maar. Nu er eindelijk een voetbalwet is, moeten we nu op de barriccades om al die belachelijke maatregelen uit het verleden aan te vechten!!!!!

portugeese naccer

Geplaatst: vrijdag 3 september 2010 om 12:01u

@ GB


Citaat: "Als de brandweer of politie dit eist is het schluss en over en heeft NAC zich daar aan te conformeren. ".

Da`s nie echt Bourgondisch en Tegendraads, m`n waarde.

Je kan toch op z`n minst mee-denken of in ieder geval vragen waarom zo`n beslissing wordt genomen en daar eventueel (gemotiveerd) tegen protesteren.

Ik ben niet zo van de "befehls ist befehl-mentaliteit": de politie zegt `t, dus is het zo.

rat84

Geplaatst: vrijdag 3 september 2010 om 12:10u

regels zijn er om je niet aan te houden....als je het regelent of wetboek er bij pakt schrik je van het aantal regeltjes waar je je als brave burger aan dient te houden! zo is het roken van een jointje ook verboden in het stadion...het kan aan mij liggen maar het ruikt op vak G altijd naar "oogsttijd"
...openbaar dronkenschap mag ook niet
...staan op de trappen mag ook niet
...boe roepen naar je tegenstander mag ook al niet meer
...ik meen zelfs iets gelezen te hebben over een rook-verbod

kortom, waar maken we ons druk om, ik zeg SFEER MOET JE ZELF MAKEN

Nick dun Irste

Geplaatst: vrijdag 3 september 2010 om 12:37u

In Ahoy werd ik bij popconcerten 20 jaar geleden al van de trap gejaagd. Om veiligheidsredenen. Als er werkelijk iets aan de hand is en elke second etelt, zijn vrije trappen een must. je kunt je niet vasthouden aan de ervaringen van de afgelopen 10 jaar, je kunt ook niet met mensen afspreken geen hartaanval te krijgen. En dat iedereen weggaat zodra er iets gebeurt zal wel waar zijn, maar toch hindert dat En de laatste tijd verschijnen er iets teveel berichten in de media dat hulpverleners worden gehinderd bij het uitvoeren van hun taak. Maar bij navraag: niemand doet dat, de dader zal wel op het kerkhof liggen, naast het slachtoffer. Het zal maar om je naaste gaan.

boelie

Geplaatst: vrijdag 3 september 2010 om 12:53u

Hulde voor de schrijver

Ik kan er zelf heel kort over zijn: Ik wring me liever een paar keer per wedstrijd naar boven op een ramvolle trap, dan dat ik in één streep door kan lopen in een sfeerloos stadion.

Het heiligste van het heiligste is gewoon Het Avondje NAC. En daar horen ondere andere die volle trappen bij. Een spontaan en volledig ongeregiseerd ontstaan fenomeen, just the way we like it. Astemblieft, beleidsmakers: blijf daar nou eens gewoon een keer vanaf met je drogredenen. Het is onderhand meer dan mooi geweest met de beKutteling de laatste tijd. We zijn al vuste veul opzij gegaan. Kappen nou!

HUP NAC!

De Ouwe Jos

Geplaatst: vrijdag 3 september 2010 om 12:59u

@ Nick
En hier ben ik het juist niet mee eens. Je gaat zelf bewust staan/zitten in een druk gedeelte van een stadion waarbij je weet dat de trappen ook bezet kunnen zijn. Dan moet je als volwassen persoon ook eventuele consequenties aanvaarden. Daarnaast zullen vrije trappen je geen garantie geven (sta je in het drukke stagedeelte, kunnen en willen mensen in je omgeving ruimte geven aan de hulpdiensten, hebben mensen wel door wat er gebeurt, om er een paar te noemen).
Gaan we de verkoop van honden ook verbieden? Straks loop je op de hei, waar hulpdiensten lastig bij kunnen komen in geval van hartstilstand.
Het moet afgelopen zijn met die regelzucht, en laten mensen zelf weer verantwoordelijkheid aanvaarden en dragen.
Hup NAC

willemF5

Geplaatst: vrijdag 3 september 2010 om 13:11u

Ik denk niet dat dit harde eisen vanuit veiligheidshoek zijn. Er is namelijk nergens een voorschrift waarin wordt gesteld dat hulpverleners via een vrije trap doorgang moeten hebben. Het enige dat is vastgelegd is dat een tribune binnen X minuten moet kunnen worden ontruimd. Een volle trap zou dit proces wellicht een halve/hele minuut kunnen vertragen. Wanneer dit de reden is, moet NAC dat gewoon zeggen...

rade

Geplaatst: vrijdag 3 september 2010 om 13:44u

Als het staan op trappen zo cruciaal is in de NAC-beleving, dan is het pas triest gesteld. Niet met de bestuurders, maar met de supporters. Ik vind 99% van het stuk hierboven van de ratdactie klinklare onzin. Ook niet met het vingertje gaan wijzen als het een keer uit de klauwen loopt en NAC een zware pijp rookt omdat het de veiligheidszaken niet voor elkaar krijgt. Er staan/zitten inmiddels zo`n 1500 mensen extra op de B-side dan bij de ingebruikname. Er is geen trap bijgekomen, er is geen nooduitgang bijgekomen, er is nog geen brandblussertje extra bijgekomen. Is het dan zo raar dat er gevraagd wordt om in ieder geval wel de trap vrij te houden??

De "voorwaarden voor het avondje NAC" worden niet voldoende geschept.... Ga toch weg! Die voorwaarden schep je zelf, door 100% clubliefde en ORIGINALITEIT. Ik kan met het laatste zelf verzonnen ludieke spreekkoor niet meer herinneren, de laatste nieuwe speler die op een originele wijze is toegezongen, het laatste originele spandoek op de B-side... (wel op andere tribunes btw). Kijk eerst eens in de spiegel.

kwek

Geplaatst: vrijdag 3 september 2010 om 13:45u

@willem f5,

Denk eerder een halve/hele minuut kunnen versnellen. Paar honderd man minder moet hun weg naar de trap vinden, want ze staan er al op en zijn dus sneller weg

GB

Geplaatst: vrijdag 3 september 2010 om 13:48u

@PN

I stand corrected en geef u gelijk in deze wat betreft het wel erg gezagstrouw overkomen. (ook als uw opmerking wat sarcastischer bedoelt was) Idd. een juiste diagnose uwerzijds. Vlaag van conformisme aan het gezag denk ik. Waarbij wel opgemerkt dat dat hele tegendraads en bourgondisch langzamerhand mn neus uitkomt.

Sta er toch ook dubbbel in moet ik zeggen.
Als we zorgen dat zodra er iets gebeurt is iedereen netjes opzij gaat is er ook niets aan de hand. Aan de andere kant komt het ook voor dat enkele gasten die zich op de trap ophouden daar niet moeten blijven staan met zo`n:" wat moet je nou blik en woorden als eej pas op" als je gewoon met je biertje omhoog klimt. Agressief prima maar tegen je eigen supporters is ronduit deuzig en erg triest.
Hand in eigen boezem mis ik een bietje af en toe (ik steek m natuurlijk ook liever in die van mn vriendin, maar dat terzijde)

Als laatste en totally off topic (maar missch. toch ook niet zo)
Laten we idd weer s zorgen voor wat ludieke spreekkoren als er iets gebeurt. Dat is de afgelopen seizoenen flink weggezakt hoewel de sfeer verder prima was. Terecht dat daar e.e.a over wort opgemerkt ende geschreven (zal me ook weer niet in dank worden afgenomen).

We kunnen nog veel beter en de sfeer wordt er mooier van.

Zo genoeg utopisch gelul en verder met het werk

U zijt gegroet en een fijn weekend gewenst!

Martijn

Geplaatst: vrijdag 3 september 2010 om 14:02u

@ Rade
Kijk naar het groter geheel. In het stuk wordt het trapstaan als een van de oorzaken van de teloorgang van de NAC cultuur aangegeven. Wat zijn de volgende stappen? Verplicht zitten op de stoeltjes? Klappertje a la AZ? Stadionverbod bij het roepen dat de scheids een zoon van een prostituee is? Alle regeltjes en betuttelingen van de afgelopen jaren hebben mijn NAC gevoel (en die van een flink aantal mensen om me heen) flink doen afkavelen en hebben ertoe geleid dat ik het langzamerhand wel goed begin te vinden; Iets wat dus ook een directe invloed op de beleving en de sfeer heeft.

Ik geef je gelijk dat de voorwaarden oa door de fans zelf geschapen dienen te worden. Als diezelfde supporters echter keer op keer met betuttelende regeltjes en onzin om de oren geslagen worden, worden deze voorwaarden wel ernstig gefrustreerd door de absurde voorwaarden vanuit NAC.

rimaris

Geplaatst: vrijdag 3 september 2010 om 14:13u

Het fanatieke deel een B-side in 1 zin is in mijn ogen niet meer van deze tijd. Dat is echt al heel lang geleden.

kwek

Geplaatst: vrijdag 3 september 2010 om 14:22u

@rimaris,

Staan anders nog genoeg fanatieke supporters op de B-side dus iets minder minderwaardig praten mag best!

Don Leon

Geplaatst: vrijdag 3 september 2010 om 14:23u

@ Rat 84

“Sfeer moet je zelf maken”
Dat werkt niet zo simpel als jij het zegt. Voor het ‘creeëren’ van sfeer (voor zover men dat zelf kan..) zijn een aantal ingrediënten / voorwaarden nodig. Het staan op de trappen (de geleidelijke overgang van staan naar zitten) is er daar één van de velen van. Het staan op de trappen draagt ook aantoonbaar bij aan de onderlinge cohesie (pleonasme?) op de tribune, en spoort ook de mensen op het zitgedeelte meer aan om zich actiever te mengen in het supporteren zoals ze dat op het staangedeelte doen. Dat haalt dus ook de bewering van FC Goed Bezig onderuit dat het sfeerverhaal grote onzin is.

@ Nick den Irste

Het lijkt me niet nodig vergelijkingen te maken met andere situaties elders in het land waar hulpverleners (met geweld) door probleemfiguren worden gehinderd in hun werkzaamheden. De EHBO’ers bij NAC hebben al aangegeven dat zij hun werk uitstekend kunnen uitoefenen. En in die 10 jaar dat zij een aantal keer naar boven hebben moeten sprinten, hebben zij alle medewerking gekregen, zo geven zij aan. Dus daar ligt de noodzaak kennelijk niet. En dat mag je even inprenten, voordat we weer over deze issue doorgaan.

Wat ik proef is dat een aantal reageerders het verbod van staan op de trappen in relatie tot de sfeerbeleving bagatelliseert. Alsof het staan op de trappen hét fundament is onder de hele sfeerbeleving. Nee, het is één van vele bouwstenen die de atmosfeer zoals wij die nu kennen en gekend hebben, mogelijk maakt. Die muur is meerdere stenen dik, dus sommige stenen zie je niet, maar zijn evenzo belangrijk. Die stenen moeten we beschermen. En dat is wat we nu aan het doen zijn.

Alcoholvrije Sint

Geplaatst: vrijdag 3 september 2010 om 14:23u

De liefde begon bij mij ook al te bekoelen en dat bevalt me helemaal niet.

Het is op het moment helemaal niet meer zo leuk om naar NAC te gaan. Niet zo leuk als het bijvoorbeeld 10 jaar geleden was. Dat heeft een hele hoop oorzaken, maar 1 ervan is zeker die ongelofelijke betutteling die door mensen zonder ECHT NAC-hart wordt doorgevoerd. Ik heb nog steeds de hoop dat het (iets) beter wordt nu mommers en consorten weg zijn - en ik kijk eigenlijk wel uit naar een `zwaar` seizoen. Als er maar gestreden wordt voor elke meter. Dat is hoe NAC hoort te zijn. Hopelijk brengt het weer wat saamhorigheid onder de supporters - die is ook al lang ver te zoeken.

Ik zie hierboven alweer iemand de B-Side afkraken. Net als vorige week toen de B-Side het nodig vond (sommigen op de B-Side) om Vak G uit te fluiten, terwijl het DUIDELIJK was dat ze niet zongen omdat de B-Side niet te horen was (Vak G was zelf aan het zingen). Ik sta bovenin de B-Side en kon dit waarnemen, dus waarom ik de enige was, snap ik voor geen meter.

Anyway. Naar NAC ga je niet om op je (verwarmde) stoeltje met een latte macchiato en een pannini kreeftsalade naar een voetbalshow van hoog niveau te kijken. Als je dat in je hoofd hebt, blijf alsjeblieft thuis. Het zit er gewoon niet in. En dat is maar goed ook.

Ik hoop HEEL ERG dat het echte NAC-gevoel niet verder kapot gemaakt wordt. Hoog tijd om die heerenveenfans uit onze directie en bestuur te mieteren.

zo veel jaren lang

Geplaatst: vrijdag 3 september 2010 om 14:40u

Eens dat NAC zijn unieke cultuur moet bewaken

Feit is dat we in een land wonen met landelijke en europese regels. Ook komen er steeds meer Amerikaanse taferelen van aansprakelijk stellen en schade claimen.

Na Duisburg wordt dat er echt niet beter op. Beheersing van mensen massa`s is een zeer complex item geworden.

Bij elk evenement moet er een veiligheidsplan liggen, dus ook voor voetbalwedstrijden (helaas). Daarin moet de organisator duidelijk maken dat het voldoet aan de eisen. Een va de belangrijkste eisen is dat er voldoende vluchtwegen zijn die gedurende het evenement vrij moeten worden gehouden van obstakels. De tribune trappen zijn gewoon vluchtwegen die in geval van calamiteit beschikbaar moeten zijn voor het evacueren van de mensenmassa als ook het mogelijk maken voor snelle toetreding van hulpdiensten in geval van nood.

Daar kunnen we, inclusief mezelf, flink de balen van hebben.

Maar het is echt onverantwoord om als organisator van een evenement hier doelbewust van af te wijken. De risico`s zijndan echt niet te hanteren en de gevolgen kunnen desastreus zijn voor het voortbestaan.

Wat zou er gebeuren met NAC als er gewonden of doden vallen als gevolg van een calamiteit en NAC heeft willens en wetens besloten om af te wijken van veiligheidsmaatregelen? Dan is de wereld te klein. Gaat HBD roepen dat het bokhonden en randdebielen zijn en nog erger zal het OM strafrechtelijke onderzoek instellen en zullen gedupeerden en slachtoffers met hun letselschadeadvocaten hun kans schoon zien.

En voor de supporters: Je zou je zoontje van 10 maar verliezen omdat we het zo gezellig vinden om op de trappen te staan............

Emotie is mooi en NAC is emotie! Maar laten we aub realistisch blijven en accepteren dat we ons aan regels moeten houden (hoe ellendig die soms ook zijn)

Don Leon

Geplaatst: vrijdag 3 september 2010 om 14:43u

quote:

De "voorwaarden voor het avondje NAC" worden niet voldoende geschept.... Ga toch weg! Die voorwaarden schep je zelf, door 100% clubliefde en ORIGINALITEIT. Ik kan met het laatste zelf verzonnen ludieke spreekkoor niet meer herinneren, de laatste nieuwe speler die op een originele wijze is toegezongen, het laatste originele spandoek op de B-side... (wel op andere tribunes btw). Kijk eerst eens in de spiegel.

@ Rade
Dat je ludieke spandoeken mist op de B-side zegt niets. Er is in de voorbije seizoenen genoeg verzonnen. De groep jongens die gezamelijk de spandoeken ophangen komen van alle tribunes (B-side, Ere en Vak G). De ludieke doeken worden door alledrie de geledingen verzonnen. De daadwerkelijke verdeling van de doeken aan de railings is anders, omdat dit vooraf in de spandoeken garderobe met elkaar is afgesproken. Op de B-side en Vak G doorgaans alleen de pro-NAC doeken en op de Ere een mix van pro NAC en ludiek. Omdat ze daar beter in beeld komen op tv. Zegt dus niets over originaliteit per tribune.
Over originele liedjes gesproken. Die ontstaan doorgaans bij uitwedstrijden. Nu wordt mede door betutteling en overdadig Eredivisie Live promotie het uitwedstrijdenbezoek ook langzaam de nek omgedraaid. Over voorwaarden gesproken....

jasien

Geplaatst: vrijdag 3 september 2010 om 14:50u

je heb staan tribunes en zit tribunes ook op de b side nac heeft groot gelijk veiligheid gaat boven alles

rade

Geplaatst: vrijdag 3 september 2010 om 14:52u

@Don Leon
Een spandoekengarderobe. Ludieke spandoeken op de eretribune hangen omdat ze dan beter in beeld komen... Tsja, dan zitten we wat dat betreft toch echt niet op de zelfde golflengte.

rade

Geplaatst: vrijdag 3 september 2010 om 14:53u

@ don leon
Ook dat bezoeken van uitwedstrijden is een keuze die je zelf kunt maken. Al ben ik het wel met je eens dat de voorwaarden daarvoor tegenwoordig niet altijd meer zo aantrekkelijk zijn

Mieshoop

Geplaatst: vrijdag 3 september 2010 om 14:55u

Rade,

kun jij in 2 zinnen jouw NAC-gevoel beschrijven?

rat84

Geplaatst: vrijdag 3 september 2010 om 15:04u

@Mieshoop:

ik kan het in 3 woorden:

NAC UBER ALLE!

rat84

Geplaatst: vrijdag 3 september 2010 om 15:04u

Hoog Hart Lied Bier!

Geplaatst: vrijdag 3 september 2010 om 15:16u

Als het argument nu zou zijn dat men bang is als er iemand van de trap pleurt of bij een goal net als vroeger in de Beatrixstraat men van boven naar beneden stormde om met z`n allen tegen de hekken te pletter gedrukt te worden dan , ja dan snapte ik `t wel , maar voor een paar ziekenbroeders met brancard ..... , daar gaat ieder weldenkend mens voor opzij hoor.
NAC begrijp ik best dat men mensen sommeert van de trappen te blijven , da`s volgens mij wel logisch , mits de argumenten steek houden.

@P.N. , je hebt het over mensen die `stout` zijn , je lult wel anders als het om raddraaiers gaat die ons allen treffen als het om een vergrijp gaat waar NAC in z`n geheel weer gepakt wordt met b.v. een wedstrijd zonder publiek o.i.d. , ik zeg oplaaien die lui die over het algemeen te veel bier of erger op hebben , als ik te ver ga omdat ik te veel gezopen heb sta ik ook in voor de consequenties achteraf , niemand is heilig in deze , maar soms gaat men te ver , pleite dan voor een paar jaar......

Ook kan NAC nadenken om het veiliger te maken .... , b.v. beugels langs de trappen dat als je op de trap loopt óf staat je jezelf i.i.g. kan vasthouden , zie regelmatig oudjes de trap op komen die zo`n beugel naast elke stoel graag zouden zien.
Wellicht dat de ordediensten overigens wel met zo`n constructie kan leven met volk op de trap...? , ge wittetnie...

willemF5

Geplaatst: vrijdag 3 september 2010 om 15:49u

@zo veel jaren lang

Vergelijking met Duisburg slaat nergens op. Gesloten vs open evenement. Daarbij kunnen mensen niet als obstakels worden gezien. Een kroeg kan ook geen boete krijgen wanneer er mensen voor de nooduitgang staan.

Het is in zijn totaliteit allemaal weer niet handig gedaan door NAC. En dit geeft wel weer mooi aan dat het NAC-management niet helemaal op 1 lijn zit met de NAC-supporters....

f3

Geplaatst: vrijdag 3 september 2010 om 16:04u

mooi stukske.......r, off topic ; wie heeft er verzonnen om de heren wc`s onder de ere om te bouwen naar dames wc `s zodat de heren lekker een flink stuk mogen lopen naar de hoektoiletten ?

karrevet

Geplaatst: vrijdag 3 september 2010 om 16:10u

Een werkelijk uitstekend stuk van deze jeugdige journalist van de ratdaxie.
Uiteraard werkt al die regelgeving en betutteling enorm sfeerverlagend.

En het is een onnodige regel dat men niet mag staan op de trappen. Een vak moet bij calamiteiten binnen een bepaalde tijd leeg zijn. Als er mensen staan en niet zitten is het vak juist eerder leeg indien nodig.

Onnodige regels die sfeerverlagend zijn moeten wij mede supporters op een ludieke wijze weigeren.
Een doorn in het oog is tevens nog steeds dat supporters niet op het plein voor de Bea mogen staan. Weer zo`n onnodige regel die de sfeer danig heeft aangetast.

De Ratdaxie heeft hier goed het voortouw genomen, de CR kan er nog van leren.

Kees Karrevet Gepensioneerd praktijk docent MBO Breda.

Cheerio

Geplaatst: vrijdag 3 september 2010 om 16:14u

Kan me er volledig in vinden. Tis gewoon klote als je al 10 jaar op een bepaalde plek staat en daar opeens met een drogreden als veiligheid van af wordt gestuurd omwille van een stadionverbod van 9 maanden. Een stadionverbod om iets wat je al tien jaar doet gaat er bij mij niet in... Daarnaast, de zoveelste regen, schijtziek wordt je ervan.

En zoals het artikel al zegt, waar hebben we het helemaal over. 3 trappen op B-side, 2 op G?! Dat gaat allemaal prima, zie afgelopen tien jaar.

Remember Beatrixstraat, daar waren niet eens trappen! En ten opzichte van toen is het stadion alleen maar stukken veiliger geworden. En terecht overigens, we leven immers niet meer in de jaren 80. Maar deze regel is echt totale schijnveiligheid. Pure onzin die ten koste gaat van de sfeer en het zogenaamde unieke karakter van NAC. NAC heeft het bestaansrecht voor een groot deel te danken aan de fanatieke aanhang (Avondje NAC), echt niet door de spraakmakende resultaten. Hou dat Avondje NAC dan ook in stand in plaats van het dood te laten bloeien. Dit soort maatregelen hebben simpelweg een negatieve invloed, dan moet je ze niet nemen dus!

Schralie

Geplaatst: vrijdag 3 september 2010 om 16:32u

@ Zoveel jarenlang
Onze rasoptimist en statiticus Harry B(o).D(erek). heeft laatst opgezocht dat er tijdens iedere NAC wedstrijd iemand overlijdt.
Zou jij even voor mij kunnen opzoeken hoeveel jongentjes van 10 er in de geschiedenis van NAC in het stadion overleden zijn?
Leuk zo`n voorbeeld maar het is wel van het meest dramatische uitgaan.
Kan ik ook een voorbeeldje geven ene Jack Sfeeractie dacht ook eens een busje naar Polen aan te bevelen de NAC-shirts om te ruilen voor ``neutrale" kledij, met als gevolg dat het hele buske op zoek ging naar een NAC-shirt. Daar zijn ook geen problemen van gekomen, sterker nog het was juist verbroederend en een bezienswaardigheid voor passerende toeristen.
Laten we de trappen daar ook voor gebuiken als een verbroedering tussen het zit/sta publiek en het is toch vetter om een deinende massa te zien dan 4 deinende massa`s door die verrekte trappen ertussenin

@Ratdactie,
De Barricades op??? Tell me when and where.

DirtyBird_NAC

Geplaatst: vrijdag 3 september 2010 om 16:52u

verf die staanplekken geel, doe 25x per wedstrijd alsof er iemand langs wil en voila.
Iedereen happy.

Komop over tot de orde van de dag.
ik lees niks over onze Diva zijn interview!!

De Wortel

Geplaatst: vrijdag 3 september 2010 om 18:08u

Hoewel ik zelf eigenlijk al sinds mn verhuis van B-Side naar G een jaar of 6 geleden alleen nog maar zit, vond ik altijd erg `oldskool` om mezelf langs de (zeker bij topwedstrijden) volle trap op het zitgedeelte bij G te slingeren.

Hinderlijk? Bende gek: komt altijd wel een bekend gezicht tegen en als je met een treetje bier naar boven hobbelt, gaat iedereen echt wel een stapske opzij.
Als ze dat voor dat lilluk smoelwerk van mij al doen, moet dat voor een hulpverlener al helemaal geen probleem zijn.

Het feit dat onze veiligheidsmeneren binnen NAC er wederom geen f.u.c.k. van begrijpen en steeds verder gaan met het uitbannen van `oldskool` supportersgewoontes is zum , betreffend nieuwsbericht ondersteun ik dan ook voor de volle 100%.

Matsnac

Geplaatst: vrijdag 3 september 2010 om 18:22u

als het zo door gaat, mogen we volgend jaar niet eens meer opspringen bij een goal!

darude

Geplaatst: vrijdag 3 september 2010 om 18:22u

Deze discussie gaat grotendeels aan mij voorbij daar ik al jaren aan de lange zijde vertoef. Toch staat onomwonden vast dat een verbod te staan op de trap een zoveelste knauw aan de fundamenten van het avondje NAC geeft. In plaats van voorwaarden schept NAC barrières voor een optimale voetbalbeleving, een pijnlijke trend die werd ingezet onder Mommers; vrijwel direct nadat het unieke aan NAC, zijnde Avondje NAC, benoemd werd. Sinds het beestje een naam gegeven is, gaat het bergafwaarts met de situationele omstandigheden.

Deze heilloze weg leidt tot Heerenveniaanse toestanden. Fnuikend te zien hoe NAC`s eigen karakter afbrokkelt door regeltjesstifters binnen de eigen organisatie. Pek en veren; oftewel: de singel in ermee!

Robbieq

Geplaatst: vrijdag 3 september 2010 om 19:55u

Allemaal gezeur om niets. Er zijn 5 trappen waar mensen nu kunnen staan, op andere trappen stond andere jaren ook al geen kip.

Ik vind het prima zo: lekker met dat traytje bier als een speer terug naar boven!

gebruikersnaam

Geplaatst: vrijdag 3 september 2010 om 21:08u

Toevallig dat dat ook het begin van Scorpions is zo krijg ik de boel ook wel veilig. En als er wat is mag je het zelf oplossen (had ze zelf ook een keer ingehuur precies hetzelfde

Over de b side waarom zing je ze niet toe met het oude b-side lied can u hear the b side sing the boys are fare away and we will fight for everywone etc
Dat kan je dan toch ook als synisch zien iedereen blij.
Maar liever wordt nog gister dat overal waar we komen afgeschaft wat een jeugdland gehalte dat kennen we nou wel.

Hoop echt dat de oude nac cultuur terug komt maar ik twijfel in deze tijd verschuilt iedereen zich achter de regeltjes en met resultaat. Terwijl voor de oude nac sfeer gelden andere regelels die niet in een boekje staan maar de meerderheid wel of niet accepteert. Ja als er dan toch individuen zijn die dit aankaarten dan staan ze in hun recht weg vrijheid.
Al dat gelul altijd ik ben als eerst naar Nac gegaan op mijn 8e werd tegen hekken geduwd, stenen ontweken scheldworden luisteren etc. ik moet er niet aan denken dat men vader zou gaan zeiken dat je met je kind niet naar de voetbal kan zoals dat alweer 10 jaar wordt geroepen terwijl er nu nog geen scheet wordt gelaten.

wolferine

Geplaatst: vrijdag 3 september 2010 om 22:40u

hoezo veiligheid check this out het hele stadion van nac op 1 tribune bij mijn duitse favorieten BVB ofniet Amoah????

de sudtribunne;
http://users.telenet.be/Sud-Winners/BVB_W.Bremen1_mrt03.jpg

zoek de trap hahaha

http://physos.net/~physos/images/blog_images/bvb09_1.jpg

dit gaat al jaren op deze manier, iedere wedstrijd!!!! Me opa van 78j en moeder van 49j ,echte dortmund fans hebben daar tussen gestaan maarja in duitsland kwa beleid kan de knvb een x een voorbeeld van nemen en heb het met eigen ogen kunnen meemaken alles gaat bijna vlekkeloos op het bier na dan

wolferine

Geplaatst: vrijdag 3 september 2010 om 22:52u

ooohhhja sorry maar dan heb ik niet over de taferelen wat er is duisburg is gebeurd maarja dat was ook gene voetbal match
COME ON

robje penders

Geplaatst: zaterdag 4 september 2010 om 23:25u

echt gewoon zonde, al dat gezeik om niks
waarom


[ eerste reaktie ]
[ reakties < 24 uur ]

 

Eerder nieuws      |       REAGEER OP DIT ITEM      |       Later nieuws
© 1996 - 2017 NAC Fanzine "De Rat" Colofon
Boven